Jak opisać wyniki ankiety w pracy magisterskiej w 3 krokach?
- Marta Rokosa

- 13 sie
- 4 minut(y) czytania
Każda praca dyplomowa opiera się na pewnym schemacie pisania: wstęp, rozdziały teoretyczne opisujące badaną tematykę, metody i materiał badawczy, prezentacja wyników, dyskusja, wnioski, zakończenie. Jednakże spośród tych elementów, to opis wyników badania jest kluczowy, ponieważ przekłada surowe dane na pracę badawczą. Jest to etap, w przedstawione zostają informacje, jakie udało się zebrać w ramach postawionych założeń badawczych. Dzięki poprawnie opisanym wynikom istotnie zwiększona zwiększona zostaje wiarygodność badań, a zmniejszona - powierzchowność pracy. Warto pamiętać, że oprócz samej wizualizacji danych konieczne jest ich interpretowanie w kontekście całego projektu badawczego.
Po pierwsze: wizualizacja danych
Prezentacja większości danych wymaga ich wizualizacji, czyli przedstawienia na odpowiednich wykresach, mapach lub w tabelach. Dobrze przygotowane narzędzia wizualizacji ułatwiają odbiór wyników badań ankietowych, ale w żadnym wypadku nie mogą zastępować opisu.
Ważne jest aby każdy element graficzny (tabela, wykres, mapa, schemat) musi mieć:
numer - zgodny z przyjęta konwencją w przygotowywanym raporcie),
tytuł - opisujący to, co zaprezentowano,
opis - czyli komentarz do prezentowanych danych.
W tabelach najlepiej prezentować dane szczegółowe, natomiast wykresy sprawdzają się przy porównaniach i trendach. Ważne jest stosowanie jednolitej skali, czytelnych oznaczeń i unikanie nadmiaru kolorów.
Więcej o sposobie przygotowywania tabel statystycznych w artykule: Jak stworzyć dobrą tabelę z wynikami badania naukowego? Praktyczny poradnik i darmowy szablon
Po drugie: powiązanie wyników z założeniami badawczymi
Sposób prezentacji wyników powinien jasno pokazywać, czy zebrane dane potwierdzają lub obalają hipotezy. W przypadku, gdy nie postawiono hipotez należy skupić się na realizowaniu problemów badawczych i prezentowaniu odpowiedzi na nie. Najlepiej omawiać każdą hipotezę/problem osobno, odnosząc się do konkretnych pytań i/lub wskaźników z ankiety. Dzięki temu tworzy się logiczna struktura: od pytania badawczego, przez analizę ankiety, aż do wniosków.
Można to osiągnąć na różne sposoby:
Podziel wyniki na podrozdziały
W tym przypadku, niech każdy podrozdział będzie dotyczył osobnego zagadnienia: celu, problemu lub hipotezy. Omawiaj w nich poszczególne pytania wskaźniki, które dotyczą danego założenia.
Stwórz dedykowany rozdział poświęcony weryfikacji hipotez
W pierwszych rozdziałach wykonaj analizy: zaprezentuj statystyki opisowe, wykonaj analizy korelacji, porównania w grupach, analizy regresji. Opisz uzyskane zależności. Następnie odnieś się do każdej z hipotez i napisz czy została potwierdzona (czy nie) oraz na jakiej podstawie tak uważasz (które analizy na to wskazują). Możesz także połączyć analizy zależnościowo-porównawcze z weryfikacją hipotez: najpierw przytocz hipotezy, następnie zaprezentuj analizy, które ją weryfikują, a na końcu napisz czy została potwierdzona czy nie.
Ważne: Unikaj nadinterpretacji. Jeżeli wyniki Twoich analiz są niejednoznaczne, warto to zaznaczyć w tekście je opisującym i wskazać możliwe przyczyny.
Nie wiesz czy dobrze postawiłeś hipotezy badawcze? Możesz sprawdzić w poradniku: Hipotezy badawcze - 5 najpopularniejszych rodzajów.
Po trzecie: unikaj błędów
W trakcie prezentowania wyników i przygotowywania raportu bardzo często pojawiają się niektóre rodzaje błędów, które przytaczam poniżej. Błędy te, znacząco obniżają wartość merytoryczną badań i utrudniają odbiór całości, a tym samym mogą obniżyć ocenę pracy.
Błąd 1: Prezentowanie samych tabel lub wykresów bez komentarza
Jednym z najczęstszych problemów jest ograniczenie się do wstawienia tabeli lub wykresu bez jakiejkolwiek interpretacji. W pracy magisterskiej analiza ankiety powinna być zawsze opatrzona opisem, który będzie zawierał odpowiedzi na następujące pytania:
Co przedstawiają dane?
Jakie wartości są najwyższe/najniższe?
Czy pojawiają się widoczne zależności, różnice lub wyjątki?
Błąd 2: Brak odniesienia do założeń badawczych
W pracach magisterskich często zauważa się, że student opisuje wyniki w oderwaniu od przyjętych hipotez. W efekcie mamy zaprezentowane dane z ankiety ale nie wiadomo o co chodzi - jest lista faktów, a nie ma połączeń między nimi.
Błąd ten często wynika z braku planu przed analizą, ponieważ dane są prezentowane w kolejności przypadkowej, najczęściej takiej, w jakiej znajdowały się w ankiecie, a nie w logicznym powiązaniu z problemami lub hipotezami badania.
Warto więc przed rozpoczęciem analizy stworzyć sobie plan tego rozdziału - określić podrozdziały, wyznaczyć, które analizy, jakie pytania znajdą się w którym, podrozdziale.
Błąd 3: Pomijanie odpowiedzi nietypowych lub sprzecznych
Choć niewątpliwie, tzw. outliery, czyli obserwacje odstające, nietypowe dane, psują estetykę prezentowanych wyników i niekiedy utrudniają analizę to bardzo często stanowią ważną wskazówkę dotyczącą badanych zjawisk, np. błędne zrozumienie pytania przez część respondentów, istnienie jakieś mniejszościowej grupy o odmiennych spostrzeżeniach/zwyczajach.
Warto w tekście pracy choćby wspomnieć o takich odpowiedziach i ewentualnie wskazać powód ich odrzucenia w dalszych obliczeniach.
Błąd 4: Nieodpowiedni styl językowy
Bardzo często, gdy chcemy aby nasza praca była odebrana jako bardziej profesjonalna staramy się przesadnie operować terminologią statystyczną w dodatku nie serwując czytelnikowi żadnych wyjaśnień. Przykład:
choć to: "wartość statystyki χ² wyniosła 11,27, co oznacza…" lub to "Test t-Studenta wykazał istotność na poziomie p < 0,05." jest prawidłowe to zawsze można to opisać płynniej, dając odbiorcy rozwiązanie i znaczenie tej statystyki na tacy: "Test t-Studenta wykazał istotną (p < 0,05) statystycznie różnicę między średnimi, co oznacza, że płeć respondentów różnicowała ich ocenę jakości obsługi."
Inny przykład: zdanie "Współczynnik korelacji Pearsona r = 0,65, p < 0,05, co dowodzi istotności statystycznej zależności między zmiennymi." dla osoby bez przygotowania statystycznego jest jedynie nieczytelnym i niezrozumiałym ciągiem symboli. Brakuje tu informacji, jakie zmienne porównywano i co w praktyce oznacza „istotność statystyczna”. Lepiej by było: "Analiza wykazała średnio silną dodatnią zależność między poziomem satysfakcji klientów a częstotliwością korzystania z usług (r = 0,65, p < 0,05). Oznacza to, że osoby bardziej zadowolone częściej korzystały z oferty badanej firmy."
A co do korelacji... sprawdź czy wybrałeś dobry współczynnik: Różnica między współczynnikiem korelacji Pearsona a Spearmana: kiedy ich używać?
Błąd 5: Powielanie tych samych danych w tabelach i na wykresach
W wielu pracach magisterskich można spotkać sytuację, w której te same dane są prezentowane zarówno w tabeli, jak i na wykresie. Jest to studencka metoda na "dorobienie stron" dla objętości przygotowywanej pracy. Niestety nie tędy droga. Takie powielanie informacji nie tylko nie wnosi wartości dodanej, ale też sztucznie wydłuża tekst i rozprasza czytelnika.
Należy wybrać jedną formę wizualizacji danych. Nie trzeba jej stosować w całej pracy, ale warto przyjąc jakiś schemat, np. dla prezentacji ogólnych rozkładów odpowiedzi stosować wykresy, a dla oceny zależności między zmiennymi - tabele.
Opis wyników ankiety w pracy magisterskiej powinien być przemyślany, oparty na rzetelnej analizie i powiązany z pytaniami badawczymi. Jeżeli trudności sprawiają Ci aspektu techniczne, to zachęcam do zapoznania się z e-bookiem: Ankiety badawcze. Tworzenie kwestionariuszy w Formularzach Google i analiza wyników w Excelu. Praktyczny poradnik, gdzie w prosty sposób przedstawiam instrukcję przygotowywania analiz od strony technicznej.







I feel a deep sense of connection and nostalgia, as if revisiting cherished memories that shaped my childhood and continue to bring joy today. For more of these experiences, explore Crazyig, where you can enjoy a wide variety of free online games.